ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

Erasmus + Course KA121: “Traditional Arts and ICT art tools for your subjects and promoting life skills”

Amsterdam ,7-12 April 2025.

ETAL is represented by our members Maria Papadimitriou, Maria Natsiouli and Vasso Chatzi.

Day 1

  • On the first day we met our instructor Karolina Wargin and our co-participants from Cyprus, Croatia, Bulgaria and Slovenia.
  • Ice breaking activities took place so that the participants would get to know each other better.
  • The participants expressed their expectations and set their goals about the course.
  • Each participant presented their countries, schools or organizations.
  • A welcome party was held by the hosting organization, offering local treats to the participants.
  • We went on a guided walking tour, saw important sights and learned interesting facts about this amazing city!

Day 2

  • We analyzed the significance of 21st century skills in our personal development and life fulfillment.
  • We focused on the importance of creativity and critical thinking, as well as the value of thinking out of the box, as a means of promoting life skills and achieving well being.
  • We compared creativity with critical thinking and practised various techniques of increasing creative expression and open – mindedness among students.
  • We also underlined the benefits of student-centered classrooms, so as to host confident, autonomous, motivated learners, who feel ‘agents’ in their classes.
  • Finally, we practised mindfulness and visualisation, as a way of engaging the senses and fostering calmness as a state of producing intuitive drawing.
  • As a close-up of the day, we visited Van Gogh ‘s Museum and observed artistic masterpieces.

 Day 3

“AI in education”- Trainer: Maryam Farahmand

  • Today we were introduced into the concept of Artificial Intelligence and critical thinking.
  • During the session we defined the concept of intelligence, compared and contrasted AI intelligence with human.
  • We also dived into various AI applications that support a wide range of educational needs and learned how to generate enhanced prompts through AI and how to detect AI generated projects.
  • We furthermore looked into the new generations of the 21st century and jobs of the future and created an avatar video and a song with the help of AI.
  • The day closed with a visit to Rijksmuseum where we had the chance to admire great works of Vermeer, Rembrand and other renowned artists.

Day 4

Topic: “Teaching through social sharing”

  • The value of creative play at all ages was stressed through a video.
  • We were taught how art can be integrated in various subjects such as Language, Science, Math and History.
  • We were instructed how to create a video, in order to employ it as an educational tool.
  • Finally ,we were asked to create our own video in pairs, from scratch.

Day 5

  • Today we explored the idea of theatre as a tool for teaching a wide range of school subjects.
  • We examined a number of techniques to implement that and stressed the need of creating a safe space for students before they start carrying out the activities.
  • Finally, we were given tips for facilitating a theatre improvisation activity at school and outlined the activities of the whole course that we would integrate in our teaching.
  • The day ended with a graduation ceremony and a farewell party.

Ημέρα 1 η

  • Σήμερα γνωρίσαμε την εκπαιδεύτριά μας Karolina Wargin. Εκτός από εμάς, στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης εκπαιδευτικοί από τη Βουλγαρία, Σλοβενία, Κροατία και Κύπρο.
  • Η ημέρα ξεκίνησε με δραστηριότητες που αποσκοπούσαν στη γνωριμία μας με τους άλλους συμμετέχοντες, στοχοθεσία και προσδοκίες από το πρόγραμμα και συνεχίστηκε με παρουσίαση των χωρών και των σχολείων ή οργανισμών μας.
  • Ακολούθησε μικρό πάρτυ υποδοχής από τον οργανισμό επιμόρφωσης με τοπικές λιχουδιές και ξενάγηση στο κέντρο της πόλης.

Ημέρα 2η

  • Σήμερα αναλύθηκε η σημασία των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στην προσωπική ανάπτυξη των ατόμων.
  •  Εστιάσαμε στην σημασία της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης.
  • Συγκρίναμε την δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη και εξασκηθήκαμε σε ποικίλες τεχνικές , με σκοπό την βελτίωση της κριτικής έκφρασης και της ελεύθερης σκέψης.
  • Τέλος, εφαρμόσαμε την ενσυνειδητότητα ως τρόπο ενεργοποίησης των αισθήσεων και της ηρεμίας για να παραχθεί η διαισθητική ζωγραφική .
  • Κλείνοντας τη μέρα, επισκεφτήκαμε το μουσείο Van Gogh και θαυμάσαμε τα έργα τέχνης που φιλοξενεί.

Ημέρα 3η

“Α.Ι. στην εκπαίδευση”.

Εκπαιδεύτρια: Maryam Farahmand

Σήμερα διδαχθήκαμε την τεχνητή νοημοσύνη (Τ.Ν.) και την κριτική σκέψη.

Συγκεκριμένα:

  • Προσδιορίσαμε την έννοια της νοημοσύνης
  • Συγκρίναμε και αντιπαραβάλλαμε την τεχνητή νοημοσύνη με την ανθρώπινη.
  • Γνωρίσαμε ποικίλες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης , που εξυπηρετούν μια ευρεία γκάμα εκπαιδευτικών αναγκών.
  • Μάθαμε πώς να δημιουργούμε βελτιωμένες εντολές μέσω Τ.Ν. και πώς να αναγνωρίζουμε έργα που δημιουργήθηκαν με Τ.Ν.
  • Είδαμε τα επαγγέλματα του μέλλοντος και τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς.
  • Δημιουργήσαμε ένα βίντεο άβαταρ και ένα τραγούδι με Τ.Ν.
  • Η μέρα τελείωσε με επίσκεψη στο μουσείο Rijksmuseum , όπου θαυμάσαμε έργα των Vermeer, Rembrand και άλλων καλλιτεχνών.

Ημέρα 4η

Θέμα: “ Διδασκαλία μέσω χρήσης των κοινωνικών δικτύων»

  • Σήμερα τονίστηκε η αξία του δημιουργικού παιχνιδιού για όλες τις ηλικίες , μέσα από ένα βίντεο.
  • Διδαχτήκαμε πως η τέχνη μπορεί να ενσωματωθεί σε ποικίλα μαθήματα όπως η Γλώσσα, Φυσική, Μαθηματικά και Ιστορία.
  • Δόθηκαν οδηγίες δημιουργίας βίντεο , ώστε να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο.
  • Τέλος, μας ζητήθηκε να δημιουργήσουμε το δικό μας βίντεο , δουλεύοντας σε ζευγάρια .

Ημέρα 5η

  • Σήμερα μελετήσαμε το θέατρο ως εργαλείο διδασκαλίας ποικίλων αντικειμένων στο σχολείο.
  • Εξετάσαμε διάφορες τεχνικές πρακτικής του και τονίσαμε τη σημασία της δημιουργίας ενός κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης για τους μαθητές πριν από την εφαρμογή των δραστηριοτήτων.
  • Τέλος, η εκπαιδεύτρια μας παρείχε συμβουλές για το πώς να ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να αυτοσχεδιάσουν.
  • Ως ανακεφαλαίωση ολόκληρου του σεμιναρίου, δημιουργήσαμε ένα σχεδιάγραμμα δραστηριοτήτων που θα εφαρμόζαμε στην τάξη μας.
  • Η μέρα έκλεισε με την απονομή πιστοποιητικών παρακολούθησης του σεμιναρίου και τη γιορτή αποχαιρετισμού.

 

«Το σχέδιο  2024-1-EL01-KA121-ADU000218540 συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το περιεχόμενο της δημοσίευσης είναι αποκλειστική ευθύνη του δικαιούχου ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ και ούτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ούτε η Εθνική Μονάδα Συντονισμού Erasmus+ ΙΚΥ είναι υπεύθυνες για τη χρήση που μπορεί να γίνει των πληροφοριών που αναφέρονται.».

“Τhe material of the project reflects only the author’s views. The European Commission’s support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission or the Hellenic National Agency cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.”.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΑΡΘΡΑ